Feest van de Geest OHess

Kunstwerken in de kerken tijdens Het Feest van de Geest

Het Feest van de Geest is een tweejaarlijks terugkerend evenement dat zijn oorsprong in Drenthe vond. Nu doen er landelijk meer dan 100 kerken aan mee. Het is een ontmoeting tussen Beeldende Kunst, Pinksteren en Architectuur van Kerkgebouwen.

In de periode van Hemelvaart tot en met Pinksteren zetten veel kerken hun deuren open voor publiek en bieden ruimte aan schilderijen, beelden, keramiek en foto’s van professionele kunstenaars. Het thema van het Feest van de Geest is dit jaar ‘TROOST’.

Elke kunstenaar heeft, op basis van dit thema, een nieuw kunstwerk gemaakt dat deze periode centraal zal staan in de kerken. Daarnaast zullen zij ook eigen werk laten zien. In Midden- en Zuid-Oost Drenthe doen 17 kerken mee aan dit evenement, waaronder ook onze kerk.

Programma van onze kerk

Tijdens het feest van de Geest is onze kerk op zaterdagmiddag en zondagmiddag open, vanaf 13.00 uur tot 17.00 uur. U kunt dan de kunstwerken van Yolande de Vlugt bewonderen, die zijn geïnspireerd op het Pinksterfeest.

Naast de expositie hebben we, zoals gebruikelijk, weer een aantal extra culturele activiteiten georganiseerd.

• Op Hemelvaartsdag 9 mei wordt de tentoonstelling geopend.
  • Zaterdag 11 mei is er vanaf 15.30 uur een orgelconcert. Het orgel wordt bespeeld door Cees Hoeksma, Thea Steenbergen en Erik Nijzink. Het concert duurt ongeveer een uur en wordt afgesloten met een hapje en een drankje.
  • Zondag 12 mei zal vanaf 15.30 uur de blokfluitgroep ‘Hesselen’ een concert geven. De muziek wordt afgewisseld met gedichten en gedachten over het thema ‘Troost’. Ook deze activiteit wordt afgesloten met een feestelijk drankje.
  • Zaterdag 18 mei zullen Robert Jan van der Feen (dwarsfluit) en Thera Dotinga (piano) een concert geven. Zij spelen werken van Mozart, Dvorak en Debussy. Het concert duurt ca. een uur. Halverwege is een korte pauze waarin wij een drankje kunnen nuttigen.
  • Zondag 19 mei om 9.45 uur gezamenlijk koffiedrinken voorafgaande aan de dienst. Na de dienst is er een gemeenschappelijke maaltijd (opgave hiervoor is nodig, dit kan via een intekenlijst in de kerk of bij Ankie Dotinga). Om 14.00 uur zal er een bijzonder optreden zijn van Heleen Westerik en Hanneke Landa, waarbij verhalen worden verteld onder begeleiding van harpspel.

Alle concerten zijn gratis, een vrije gift wordt bijzonder op prijs gesteld!

Meer informatie is te vinden op www.feestvandegeest.nl